Zakład Rehabilitacji Psychospołecznej
Zakład Rehabilitacji Psychospołecznej
Zakład Rehabilitacji Psychospołecznej

Projekty


Poniżej znajdują się aktualnie rozpoczęte projekty w ramach działalności statutowej, grantów habilitacyjnych, współpracy międzynarodowej oraz pozyskanych funduszy z naukowych agencji i programów ministerialnych:


1) Wpływ zmiennych psychospołecznych na poziom masy ciała i ciśnienia tętniczego krwi w grupie uczniów z niepełnosprawnością wzrokową z placówek specjalnych

W ramach współpracy z Kliniką Chorób Wewnętrznych i Rehabilitacji Kardiologicznej oraz Zakładem Metodyki Nauczania Ruchu jest realizowany projekt pt. „Wpływ zmiennych psychospołecznych na poziom masy ciała i ciśnienia tętniczego krwi w grupie uczniów z niepełnosprawnością wzrokową z placówek specjalnych” jest realizowany w latach 2014/2016 i finansowany ze środków MNiSW (numer grantu 502-03/5-127-03/502-54-134.

W skład zespołu naukowo-badawczego wchodzą pracownicy Wydziału Wojskowo-Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi: dr n. med. Magdalena Wrzesińska (kierownik projektu), dr n. med. Beata Urzędowicz, dr Sławomir Motylewski, prof. dr hab. n. med. Lucjan Pawlicki (opiekun naukowy).

Założeniem programu jest ocena masy ciała, wskaźnika WhR, ciśnienia tętniczego krwi, ocena poziomu aktywności fizycznej oraz przeprowadzenie przesiewowego wywiadu i badania lekarskiego w kierunku wykluczenia wad serca (osłuchanie przez lekarza specjalizującego się w kardiologii) oraz chorób układu pokarmowego (na podstawie wywiadu lekarskiego) wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową z placówek specjalnych na terenie Polski. Uzyskane wyniki badań stanowić będą podstawę dla konstruowania programów z zakresu zdrowego stylu życia i prewencji chorób układu krążenia i pokarmowego wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową.


2) Aktywizacja studentów i formy aktywnego udziału w zajęciach seminaryjnych z zakresu psychologii stosowanej na kierunkach medycznych – analiza korelatów preferencji i efektywności strategii nauczania

Aktualnie w pracy dydaktycznej ze studentami obserwuje się zwrot nauczania w kierunku zindywidualizowanego modelu oraz technik skoncentrowanych na uczestniku zajęć. Aktywne formy uczenia się oraz udział studenta w zajęciach stanowią w świetle doniesień literaturowych istotny element efektywnego przekazu, ponieważ zwiększają efekty kształcenia oraz podwyższają atrakcyjność zajęć. Mimo to, brakuje danych empirycznych potwierdzających te postulaty oraz kwestionariuszy obejmujących szeroki wachlarz tradycyjnych i współczesnych strategii nauczania i form aktywnego udziału studentów. Skłania to do podjęcia badań pozwalających na lepsze poznanie preferencji studentów kierunków medycznych w zdobywaniu wiedzy psychologicznej. Wyniki badań pozwolą na uwzględnienie w doborze strategii nauczania indywidualnych preferencji uczestników, subiektywnej efektywności danych rozwiązań oraz stylów uczenia się, które w zależności od specyfiki danej grupy mogą się różnić.

Celem badań jest zapoznanie się z opinią studentów na temat preferencji w zakresie aktywnych form uczenia się na seminariach i ćwiczeniach z zakresu psychologii. Dodatkowym celem jest ewaluacja wykorzystania technik nauczania w pracy dydaktycznej z studentami uczelni medycznej.

Projekt realizowany jest w latach 2014-2016 w ramach działalności statutowej. W skład zespołu naukowo-badawczego wchodzą dr n. med. Patryk Stecz, dr n. med. Katarzyna Nowakowska-Domagała oraz dr n. med. Magdalena Wrzesińska

 

Prace dyplomowe pod opieką pracowników Zakładu Rehabilitacji Psychospołecznej (rozpoczęte)

 


Ocena rozpowszechnienia otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym (opiekun dr Magdalena Wrzesińska)

Ocena wskaźnika masy ciała oraz rozpowszechnienia otyłości brzusznej w grupie dzieci w wieku przedszkolnym - analiza badań przesiewowych (opiekun dr Magdalena Wrzesińska)

Ocena podstawowych parametrów antropometrycznych u dzieci w wieku przedszkolnym (opiekun dr Magdalena Wrzesińska)

Umiejscowienie kontroli zdrowia, poczucie własnej skuteczności i poziom lęku, a motywacja do udziału w rehabilitacji u kobiet po mastektomii (opiekun dr Patryk Stecz)

Wybrane psychospołeczne i organizacyjne czynniki ryzyka wypalenia zawodowego u fizjoterapeutów (opiekun dr Patryk Stecz)

Ocena zadowolenia z życia oraz postaw matek dzieci ze spektrum autyzmu, dotyczących efektów hipoterapii (opiekun dr Patryk Stecz) - praca dyplomowa obroniona dn. 24.09.2015

Jakość życia w aspekcie seksualnym oraz oczekiwania dotyczące rehabilitacji seksualnej u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów (opiekun dr Patryk Stecz)

 

Zakład Rehabilitacji Psychospołecznej